Clipboard_Image_2

Nieuwsbrief Rondom Wonen 2019 – 6

datum: december 2019

Rondom Wonen is rond de Kerstdagen en Oud & Nieuw gesloten. In deze periode kunnen alleen spoedeisende storingen worden doorgegeven aan de externe storingsdienst via het telefoonnummer (015) 3620 520, optie 1. Niet-spoed reparatieverzoeken kunnen vanaf 6 januari tijdens kantooruren bij Rondom Wonen gemeld worden of via mijn.rondomwonen.nl. De reparaties worden dan in de loop van januari uitgevoerd.

maandag 23 december

dinsdag 24 december

woensdag 25 december (eerste Kerstdag)

donderdag 26 december (tweede Kerstdag)

vrijdag 27 december

maandag 30 december

dinsdag 31 december

woensdag 1 januari (Nieuwjaarsdag)

donderdag 2 januari

vrijdag 3 januari

vanaf 6 januari

8.00 – 12.00 uur

8.00 – 12.00 uur

gesloten

gesloten

gesloten

gesloten

gesloten

gesloten

gesloten

gesloten

normale openingstijden

Ook in 2020 staan er onderhoudswerkzaamheden gepland aan de verschillende woningen in Pijnacker en Delfgauw. De meest in het oog springende projecten worden per complex (en straatnaam) toegelicht. De genoemde werkzaamheden zijn onder voorbehoud. Het complete overzicht vindt u hier.

Door het overgaan naar een andere leverancier, beschikt Rondom Wonen sinds een aantal maanden over een nieuwe koffiemachine. Het was echter zonde om de oude machine weg te gooien, daarom plaatsten wij een oproep welke maatschappelijk betrokken organisatie interesse had. We ontvingen hierop een drietal reacties en onze directeur Lucas de Boer heeft vervolgens een loting gedaan. Hobbyclub De Doewat uit De Notelaer in Pijnacker kan nu genieten van een vers  kopje koffie!

De huurders van Rondom Wonen hebben een eigen persoonlijke pagina bij Rondom Wonen. Via https://mijn.rondomwonen.nl/ of via de speciale knop op onze website (rechtsboven op de homepage) kunt u , wanneer het u uitkomt, eenvoudig de eigen gegevens inzien en bijvoorbeeld een reparatieverzoek indienen. Een account maken is gemakkelijk en daarna kunt u direct aan de slag.

U kunt inloggen met uw eigen, bij Rondom Wonen bekende, emailadres. Via de link ‘Wachtwoord vergeten’ wordt de eigen pagina geactiveerd.

Is het emailadres niet bekend bij Rondom Wonen of lukt het niet? Bel ons dan gerust. Ons team Wonen is bereikbaar via (015) 362 05 20 of via info@rondomwonen.nl. Zij helpen u graag verder!

Iedere maand moet u huur betalen. In de huurovereenkomst staat dat u de huur vóór de eerste van de maand moet betalen.

Voor uw en ons gemak kiezen wij bij voorkeur voor een automatische incasso. De huur wordt dan maandelijks automatisch op de 1e van de maand afgeschreven. Wilt u ons machtigen? Vult u dan het machtigingsformulier in. Een automatische incasso kunt u op ieder moment stop zetten. Huurt u ook een parkeerplaats of garage? Dan moet u daar apart een machtigingsformulier voor invullen.

Machtigingsformulier huurders Rondom Wonen

Niet iedereen die huurt kan huurtoeslag krijgen. Om in aanmerking te komen, mag u niet te veel verdienen. Ook mag de huur niet te hoog, maar ook niet al te laag zijn. Vanaf 1 januari 2020 zijn er geen inkomensgrenzen meer. Hoe hoog uw inkomen mag zijn, hangt af van uw huur, uw leeftijd en de samenstelling van uw huishouden. Maak een proefberekening. U vult uw situatie in en ziet dan of u toeslag krijgt. En hoeveel.

Of bekijk hieronder nog even de belangrijkste voorwaarden.

Uw huur mag niet te hoog zijn

Uw huur mag in 2020 niet hoger zijn dan € 737,14. Zijn alle bewoners jonger dan 23 jaar? Dan mag de huur niet hoger zijn dan € 432,51, behalve als u al een kind hebt dat bij u woont. Dan mag de huur toch maximaal € 737,14 zijn.

Uw vermogen mag niet te hoog zijn

U mag ook niet te veel vermogen hebben, zoals spaargeld. Iedere bewoner mag op 1 januari 2020 maximaal € 30.846 hebben. Partners mogen samen op 1 januari 2020 maximaal € 61.692 hebben. Hebt u een thuiswonende kind met vermogen dat jonger is dan 18 jaar? Dat bedrag telt dan mee bij uw vermogen.

Meer informatie nodig?

Uitgebreide informatie vindt u op www.toeslagen.nl .

Rondom Wonen is dit jaar begonnen met een pilot project om de flatwoningen in Pijnacker Noord te verduurzamen. Denk hierbij aan het verbeteren van het comfort en het nemen van energiebesparende maatregelen.

Project De Visserlaan

Omdat het de eerste keer is, dat Rondom Wonen op zo’n grote schaal woningen wil verduurzamen, moeten we helemaal bij het begin beginnen. Dat lukt niet voor 470 woningen in één keer. Daarom is er voor gekozen om met één flat te beginnen. De Visserlaan is de eerste flat in Pijnacker Noord waar we mee aan de slag gaan. Er is gekozen voor De Visserlaan vanwege de ligging van het gebouw. Het gebouw staat aan het einde van de wijk, waardoor de overlast voor omwonenden bij het nemen van bouwkundige maatregelen zoveel mogelijk beperkt blijft.

Vanaf het begin beginnen

Er is nog geen plan. Dat betekent dat we een plan moeten maken, waarin staat welke maatregelen genomen moeten worden en hoe we dat gaan doen en wanneer. Het maken van een plan doen we  samen met bewoners uit De Visserlaan. We hebben aan alle bewoners van De Visserlaan gevraagd wie in een klankbordgroep wil plaatsnemen om met ons mee te denken en te beslissen. Uiteindelijk zitten er 4 bewoners in de klankbordgroep. Ook huurdersvereniging Argos is bij dit project betrokken.

Klankbordgroep

Er zijn inmiddels een aantal vergaderingen met de klankbordgroep geweest. Begin volgend jaar wordt de klankbordgroep betrokken bij het selecteren van een aannemer, die de werkzaamheden gaat uitvoeren.

Het plan

Bij het maken van het plan wordt rekening gehouden met verschillende dingen, zoals: comfortklachten die bewoners hebben, het aanbrengen van technische verbeteringen, het nemen van energiebesparende maatregelen. Maar ook: hoe kunnen we de werkzaamheden voor de bewoners zo goed mogelijk laten verlopen, zodat de overlast beperkt blijft.

De andere flats in Noord

Wij kunnen op dit moment nog niet zeggen wanneer de andere flats aan de beurt komen. Dat hangt af van de planning bij De Visserlaan. Dit zal waarschijnlijk in het voorjaar van 2021 zijn.

Brancheorganisatie Aedes heeft de resultaten van de zesde benchmark voor woningcorporaties gepubliceerd. Onderwerpen als huurders, onderhoud en duurzaamheid staan hierin centraal. Rondom Wonen scoort op het huurdersoordeel een 8.1! Dat is de hoogste score van de hele regio. “En daar zijn we trots op!”, zegt directeur-bestuurder Lucas de Boer.

Huurdersoordeel fantastisch!
Nieuwe huurders geven Rondom Wonen een 8.1 tegenover het landelijk gemiddelde van 7.7. Het cijfer dat Rondom Wonen krijgt van vertrokken huurders is een 7.9. Huurders met een reparatieverzoek waarderen Rondom Wonen met een 8.1, tegenover een landelijk gemiddelde van 7.6. Op alle fronten scoort Rondom Wonen dus beter dan het landelijk gemiddelde.

Ook dit jaar een mooie score voor CO2-uitstoot
Hierbij gaat het om het daadwerkelijk gasverbruik. Voor de energieprestatie (de ‘energiezuinigheid’) van een woning scoort Rondom Wonen net als vorig jaar een A. Ook deze prestatie is hoger dan het landelijk gemiddelde. Dit komt mede omdat Rondom Wonen vrij nieuw bezit heeft en door de aardwarmte in Pijnacker Noord.

Duurzaamheid
Rondom Wonen is op vele plaatsen al bezig met verduurzaming. Zo plaatsen wij zonnepanelen en bouwen gasloos. In het kader van de duurzaamheid gaat Rondom Wonen volgend jaar een pilot uitvoeren bij de flatwoningen van De Visserlaan. Voor de voorbereiding is samen met bewoners uit De Visserlaan en medewerkers van Rondom Wonen een klankbordgroep opgericht.

We scoren minder dan gemiddeld op betaalbaarheid en onze bedrijfslasten
De lagere score op betaalbaarheid heeft te maken met het feit dat Rondom Wonen veel grotere nieuwbouw woningen heeft met een hoge kwaliteit, waardoor de bijbehorende huurprijzen hoger liggen. Ook onze bedrijfslasten zijn nog altijd iets hoger dan het gemiddelde in de sector. We blijven kritisch kijken hoe we onze bedrijfslasten verder kunnen verlagen zonder kwaliteit in te leveren, zo legt Lucas uit.