Meest gestelde vragen over de afrekening servicekosten


Wat zijn servicekosten?

Servicekosten zijn kosten die uw verhuurder jaarlijks maakt en verdeelt over het aantal woningen in het complex. Voorbeelden van die kosten zijn:

  • het schoonhouden van de algemene ruimtes
  • het energieverbruik van de verlichting van de algemene ruimtes
  • eventuele lift en/of andere centrale installaties.

Ook het vervangen van lampen van de algemene verlichting en het onderhoud van een gemeen-schappelijke tuin horen hierbij.
Daarnaast kan er ook sprake zijn van stookkosten, koeling en/of warm water als het gebouw een centrale verwarmingsinstallatie heeft of aangesloten is op een warmtenetwerk.
Servicekosten maken deel uit van uw huur.

Hoe worden servicekosten verdeeld?
De algemene kosten worden evenredig verdeeld over alle woningen in uw complex. De variabele stookkosten worden verdeeld op basis van uw persoonlijk verbruik. Voor de verdeling hanteren we het beleid van de huurcommissie.

Wanneer verandert het voorschotbedrag van de servicekosten?
Jaarlijks wordt er een begroting van de servicekosten vastgesteld. Naar aanleiding van deze begroting worden de bijdragen per 1 januari van het volgend jaar aangepast. De bijdrage die afhankelijk is van het persoonlijk verbruik, passen we niet standaard aan.

Ik wil mijn voorschot servicekosten aanpassen
Voor de algemene kosten is de bijdrage voor iedereen gelijk; deze kan niet aangepast worden. Voor de stookkosten is uw verbruik bepalend voor de hoogte van het bedrag. Indien u bij de afrekening moet bijbetalen is het verstandig de bijdrage te verhogen.

Voorschotten mogen aangepast worden, u kunt hiervoor een mail sturen naar: info@rondomwonen.nl. Voor het verlagen van uw voorschot zal er eerst bekeken worden of dit klopt met de verwachte kosten, om te voorkomen dat u op enig moment moet bijbetalen.

Waarom moet ik bijbetalen voor mijn stookkosten en krijgen mijn buren geld terug?
De afrekening is afhankelijk van wat u aan voorschotten betaalt en wat uw werkelijk verbruik is. Niet alle voorschotten zijn voor iedereen hetzelfde en niet al het verbruik is bij iedereen hetzelfde.

Waar kan ik zelf mijn stookkosten verbruik zien?
Iedereen die een stookkosten-afrekening krijgt kan via een webportal inloggen om het verbruik te zien. Krijgt u de afrekening van:

Ista:

Ga dan naar https://www.ista.com/nl/bewonersinformatie/monitoring : ga naar inloggen op webportal (blauwe knop links onder), daarna klikt u op de groene letters: Registreren, daarmee vraagt u een activeringscode aan, deze code wordt per brief aan u verzonden. Daarna kunt u inloggen met de ontvangen code.

Techem:

Ga dan naar www.energiecoach.nl :

Stap 1: U dient zich eerst aan te melden voor de energiecoach.
U ziet op de website de volgende tekst staan:
U kunt alleen inloggen als u zich voor de persoonlijke omgeving heeft geregistreerd. Heeft u nog geen persoonlijke inlognaam, dan dient u zich eerst aan te melden. Om u aan te melden, klik hier.
Stap 2: Klik op klik hier om u aan te melden.
Stap 3: Voer uw naam, e-mailadres, huisnummer, postcode, aanmeldcode(zie stap 4) en eigen wachtwoord in.
Stap 4: Uw aanmeldcode is een willekeurig meternummer in uw woning, deze is te vinden op uw afrekening.
Stap 5: Klik op registreren en u komt vervolgens op uw persoonlijke pagina.

Brunata/WMS:

Ga dan naar www.wms.nl :

Klik op de rode knop „Inloggen Webmonitor“
Klik op „Nieuwe gebruiker“.
Vul de activatiecode in en klik op „volgende“
De brief met activatiecode heeft u bij tekenen contract ontvangen, indien niet meer aanwezig kunt u deze brief bij Rondom Wonen opnieuw opvragen. Dit kan telefonisch of via de mail naar info@rondomwonen.nl. U krijgt de brief nogmaals opgestuurd.

Het banknummer op de brief klopt niet, hoe geef ik het juiste nummer door?
Graag ontvangen wij binnen een week na ontvangst van de afrekening het juiste banknummer. U kunt hiervoor een mail sturen naar: administratie@rondomwonen.nl.

Kan ik een betaalafspraak maken?
Wilt u uw afrekening in termijnen betalen, dan kunt u een verzoek indienen via de mail aan:info@rondomwonen.nl

Ik ben het niet eens met de afrekening servicekosten. Wat moet ik doen?
Stel uw vraag via de mail: info@rondomwonen.nl, of bel (015) 362 0520.