• Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • AAA
  • Contact
    • Contact
    • Nieuwsbrief
    • Nieuwsoverzicht
  • Over ons
    • Wat doen wij
    • Organogram
    • Huurdersoordeel
    • Werken bij Rondom Wonen / Vacatures
    • Publicaties
    • Corporate Governance
    • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    • Het toezicht
    • Nieuwsbrief
    • Woningbezit Rondom Wonen
    • Rondom Wonen in Beeld
    • Privacybeleid
    • Contact
RondomWonen
  • IK HUUR een woning
    • Reparatie en onderhoud
      • Service Abonnement – Onderhouds ABC
      • Klussen in de woning
      • Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
      • Overzicht planmatig onderhoud
      • Veiligheid en gezondheid
      • Tuinonderhoud
      • Gebruiksaanwijzingen
    • Huren
      • Algemene Huurvoorwaarden
      • Alles rond de huur
      • Medehuurderschap
      • Verzekeringen
      • Huurdersvereniging ARGOS
    • Leefbaarheid
      • Bewonerscommissies
      • Burenoverlast
        • Meldingsformulier overlast
      • Sociaal Beheerder
    • Opzeggen en verhuizen
      • Gedeeltelijke huuropzegging
      • Hoe laat u de woning achter?
    • Klachten
      • Klachten
  • IK ZOEK een huurwoning
    • Actueel aanbod via Woonnet Haaglanden
    • Woning accepteren of weigeren
    • Woningruil
    • Groepswonen
    • Garages
  • IK ZOEK een koopwoning
    • Spelregels eigen woning kopen
    • Terugkoop Koopgarantwoning
  • Mijn Rondom Wonen
  • Zoek
  • Menu
U bevindt zich hier: Home / Alles rond de huur

Ik huur een woning

U huurt (of gaat een woning huren) van Rondom Wonen. Maar waar heeft u allemaal mee te maken? In dit hoofdstuk vindt u allerlei informatie over huren: waar bestaat de huurprijs uit, hoe moet ik betalen, hoe werkt huurtoeslag. En nog veel meer.

Waar bestaat mijn huur uit?

Iedere maand betaalt u huur voor uw woning. Het totale huurbedrag bestaat uit:

  • de netto huur (of kale huur)Calculator
  • de servicekosten
  • alleen bij een collectieve verwarming: een voorschotbedrag verwarming en/of warm water

De netto huur en de servicekosten (en indien van toepassing het voorschotbedrag verwarming) samen is de bruto huur. Dit is het bedrag wat u maandelijks betaalt.

De netto huur betaalt u voor het gebruik van uw woning. Dit is het bedrag waarover wij de jaarlijkse huurverhoging berekenen.

Servicekosten

Rondom Wonen levert ook diverse diensten waarvoor servicekosten worden berekend. Het gaat om diensten die door ons worden geleverd omdat bewoners deze niet, of lastig, zelf kunnen verzorgen. Deze diensten zorgen ervoor dat u prettig kunt wonen.
Te denken valt bijvoorbeeld aan de glasverzekering of het schoonhouden van de gemeenschappelijke ruimten in flats. De kosten van deze diensten brengen wij bij u als bewoner in rekening. Woningen met veel gemeenschappelijke voorzieningen, zoals flats, hebben over het algemeen meer bijkomende servicekosten dan eengezinswoningen.

Bewoners van flatgebouwen betalen maandelijks een voorschotbedrag voor het schoonhouden van portiek en trap, voor gebruik van elektriciteit van liften en gemeenschappelijke verlichting.

Glasverzekering

Iedere huurder bij Rondom Wonen is verzekerd tegen glasschade en betaalt deze premie maandelijks in de servicekosten.

De servicekosten zijn niet voor iedere huurder hetzelfde

Dat hangt af van de voorzieningen in uw gebouw. Jaarlijks (per kalenderjaar) worden de servicekosten met de huurder verrekend met de daadwerkelijke kosten. De servicekosten zijn onderdeel van uw huurovereenkomst. U kunt de servicekosten daarom ook niet opzeggen. Door het tekenen van de huurovereenkomst bent u met de servicekosten akkoord gegaan.

Let op: servicekosten en een Service Abonnement zijn twee verschillende dingen

Servicekosten maken deel uit van uw huurovereenkomst en gelden voor een heel portiek of complex met appartementen. Een Service Abonnement is geen vast onderdeel van uw huur.

Als u kiest voor een Service Abonnement voeren wij allerlei onderhoudsklusjes in de woning voor u uit. U betaalt hiervoor € 6,00 per maand.

Voorschot verwarming en/of warm waterlevering

Naast de servicekosten betaalt u (alleen bij een collectieve verwarmingsinstallatie) een voorschotbedrag voor de verwarming en/of warm waterlevering. Dit wordt jaarlijks (per kalenderjaar) op individueel verbruik afgerekend.

Hoe betaal ik de huur?

Iedere maand moet u huur betalen. In de huurovereenkomst staat dat u de huur vóór de eerste van de maand moet betalen. U kunt de huur op verschillende manieren betalen:

1 – Een automatische incasso

Voor uw en ons gemak kiezen wij bij voorkeur voor een automatische incasso. De huur wordt dan maandelijks automatisch op de 1e van de maand afgeschreven. Wilt u ons machtigen? Vult u dan het machtigingsformulier in. Een automatische incasso kunt u op ieder moment stop zetten. Huurt u ook een parkeerplaats of garage? Dan moet u daar apart een machtigingsformulier voor invullen.

Machtigingsformulier huurders Rondom Wonen

Machtigingsformulier huurders ’t Hofland

Wijzigt uw bankrekeningnummer?

Dan moet u een nieuwe machtiging afgeven voor de automatische incasso!

2 – Zelf overmaken

Naast een automatische incasso kunt u ook kiezen om maandelijks zelf de huur aan ons over te maken op bankrekeningnummer NL77 RABO 0142 8080 83.

Huurt u woonruimte in ’t Hofland? Dan is het rekeningnummer NL50 RABO 0319 0548 53.

Vermeld bij het overmaken van de huur altijd uw adres en de maand waar de huurbetaling voor bedoeld is! Huurt u naast een woning ook een garage of parkeerplaats? Dan de huren graag in twee gescheiden betalingen aan ons overmaken.

3 – Betalen via Ideal

Via mijn.rondomwonen.nl kunt u maandelijks de huur betalen via Ideal.

4 – Pinnen aan de balie van ons kantoor

Wij zijn iedere werkdag van 8.00 tot 12.00 uur geopend. U kunt de huur tijdens deze openingstijden bij ons pinnen. Voor uw veiligheid en die van onze medewerkers nemen wij geen contant geld in ontvangst. Ook accepteren wij geen creditcards.

Wat moet ik doen als ik de huur niet kan betalen?

Kunt u de huur niet (op tijd) betalen? Laat dit dan zo snel mogelijk aan ons weten. In overleg kunnen wij een betalingsregeling treffen.budget

Betaalt u de huur niet op tijd, dan ontvangt u binnen twee weken na de eerste van de maand een herinnering. Betaalt u de herinnering niet? Dan loopt u het risico dat wij de vordering overdragen aan de deurwaarder. De extra kosten zijn voor uw rekening.

In het uiterste geval vraagt Rondom Wonen de kantonrechter om de huurovereenkomst te beëindigen. U moet dan uit uw woning. Zowel voor u als voor ons een vervelende situatie die we liever voorkomen. Neem daarom in geval van betalingsproblemen meteen contact met ons op.

Meer betaalachterstanden? Vraag advies en hulp

Als u meerdere achterstanden heeft, kunt u voor advies en hulp terecht bij schuldhulpverlening van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. U kunt een afspraak maken via de website van de gemeente (www.pijnacker-nootdorp.nl) of telefonisch via telefoonnummer 14015.

Woont u in Rotterdam? Neemt u dan contact op met de gemeente Rotterdam (via Vraagwijzer Rotterdam).

SchuldHulpMaatje

Alles wat SchuldHulpMaatje doet is erop gericht om mensen met (dreigende) schulden vroegtijdig te bereiken en hulp te bieden via internet en met getrainde vrijwilligers, die deskundig en op persoonlijke wijze kunnen helpen naar een schuldenvrij leven.
Begeleiding in gedragsverandering en financiële zelfredzaamheid staan daarbij centraal. meer informatie wat SchuldHulpMaatje voor u kan betekenen vindt u op www.schuldhulpmaatje.nl.

Huurtoeslag

Misschien heeft u recht op huurtoeslag. Voor de meest actuele informatie over de huurtoeslag, kunt u kijken op www.toeslagen.nl of bellen met de Belastingtelefoon: 0800 – 0543 (gratis).

Huurtoeslag

Uw huur is te hoog in verhouding tot uw inkomen? Dan komt u misschien in aanmerking voor huurtoeslag. U vraagt huurtoeslag aan bij de Belastingdigeldhuisjesenst.

Kan ik huurtoeslag krijgen?

Als u wilt weten of u recht heeft op huurtoeslag kunt u een proefberekening maken op belastingdienst.nl/toeslagen. U kunt voor advies ook bellen met de Belastingtelefoon: 0800-05 43.

Hoe vraag ik huurtoeslag aan?

Huurtoeslag vraagt u aan via belastingdienst.nl/toeslagen. U kunt ook gratis bellen met de Belastingtelefoon: 0800-05 43. Houd uw Burgerservicenummer bij de hand. Dit nummer staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs.

Hoe ontvangt ik de huurtoeslag?

De Belastingdienst keert uw huurtoeslag uit. U ontvangt het bedrag op uw eigen rekening.

Mijn inkomen is veranderd of de gezinssamenstelling is veranderd

Geef alle wijzigingen direct door aan de Belastingdienst via belastingdienst.nl/toeslagen of via de Belastingtelefoon 0800-05 43.

Door de jaarlijkse huurverhoging is mijn huur veranderd

Na de jaarlijkse huurverhoging, op 1 juli, wordt de huurtoeslag automatisch door de Belastingdienst aangepast. U hoeft dit dus niet zelf door te geven.

Wordt de huurtoeslag jaarlijks verlengd?

De huurtoeslag wordt jaarlijks per 1 januari automatisch door de Belastingdienst verlengd. U ontvangt dan in de voorafgaande maanden november of december van de Belastingdienst een verlengingsformulier waarop al uw gegevens vermeld staan. Controleer deze gegevens altijd. Indien deze gegevens fouten bevatten neemt u dan direct contact op met de Belastingdienst.
Als de gegevens kloppen hoeft u verder geen actie te ondernemen en is de huurtoeslag weer verlengd.

Kan ik hulp krijgen bij het aanvragen van huurtoeslag?

Ja, u kunt hiervoor contact opnemen met de Belastingtelefoon: 0800-05 43.

Huurverhoging

Per 1 juli 2019 vond weer de jaarlijkse huurverhoging plaats, rekening houdend met de wettelijke voorwaarden. Ook in 2019 maakte Rondom Wonen gebruik van de inkomensafhankelijke huurverhoging. Huurders ontvingen het voorstel Huurverhoging 2019 uiterlijk 30 april 2019.

Het inkomen ligt tussen € 0 en € 42.436 (in 2017)

Lag het inkomen in 2017 tussen € 0 en € 42.436, dan mag van de wet de huur met maximaal 4,1% verhoogd worden, met een gemiddelde huurverhoging van 2,6%. Maar Rondom Wonen hanteert, in samenspraak met de Huurdervereniging Argos, een gemiddelde huurverhoging van 1,6%. Bij het bepalen van de hoogte van het inkomen wordt gekeken naar het gezamenlijk huishoudinkomen over het jaar 2017, gerekend over het aantal personen dat per 1 juli 2019 staat ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie. Rondom Wonen houdt ook rekening met de hoogte van de huidige netto huur ten opzichte van de maximaal redelijke huur per 1 juli. In samenspraak met Huurdersvereniging Argos zijn de volgende percentages bepaald:

Percentage t.o.v. maximaal redelijk huurverhogingspercentage
86 tot en met 100% 0%
76 tot 86% 0,7%
66 tot 76% 1,6%
kleiner dan 66% 4,1%

Het inkomen vanaf € 42.436 (in 2017)

Lag het inkomen in 2017 boven € 42.436, dan mag de huur met maximaal 5,6% verhoogd worden. U ontvangt dan samen met het voorstel huurverhoging een verklaring van de Belastingdienst dat het huishoudinkomen in 2017 boven de inkomensgrens van € 42.436 lag. Bij het bepalen van de hoogte van het inkomen wordt gekeken naar het gezamenlijk huishoudinkomen over het jaar 2017, gerekend over het aantal personen dat op 1 juli 2019 staat ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie.

Heeft u inwonende kinderen die op 1 januari 2019 nog geen 23 jaar waren? Dan telt hun inkomen over 2017 tot € 20.108 niet mee.

Heeft minimaal één persoon de AOW-gerechtigde leeftijd of staan er 4 of meer personen op het adres ingeschreven? Dan vervalt de extra inkomensafhankelijke huurverhoging en ontvangt u alleen de regulier huurverhoging van maximaal 4,1% volgens bovenstaande tabel.

Hoe kunt u bezwaar maken bij een inkomensafhankelijke huurverhoging

Vanaf 1 juli 2019 is het niet meer mogelijk bezwaar te maken tegen de huurverhoging.

Wat zijn de gevolgen voor het betalen van de huur

De nieuwe huurprijs gaat in per 1 juli 2019. Indien u via een automatische incasso betaalt dan wordt het bedrag automatisch aangepast. Wanneer u de bank opdracht heeft gegeven om de huur maandelijks naar ons over te maken, is het belangrijk hen zo spoedig mogelijk van deze wijziging op de hoogte te stellen.

Betaalt u ook een voorschotbedrag voor de verwarming?

Dan vindt u op de huuraanzegging nog het oude voorschotbedrag. Een eventuele wijziging van het voorschotbedrag vindt u op de eindafrekening warmte over 2018. 

De gevolgen voor de huurtoeslag

In het te betalen bedrag is geen rekening gehouden met de toegekende huurtoeslag. Ontvangt u nu huurtoeslag dan vraagt de Belastingdienst de gewijzigde huurbedragen voor het vaststellen van de huurtoeslag bij ons op. Het kan zijn dat de Belastingdienst deze gegevens niet kan verwerken. In dat geval kunt u een formulier ontvangen om de nieuwe huurgegevens door te geven. Let u erop dat dit altijd teruggestuurd moet worden! 

De woningwaardering en maximaal redelijke huur

Iedere woning heeft een woningwaardering. In het stelsel worden onder andere punten gerekend voor de WOZ-waarde van uw woning. Woont u in de gemeente Pijnacker-Nootdorp dan kunt u de WOZ-waarde op vragen bij de gemeente via Mijn loket. Vervolgens kiest u Belastingzaken > WOZ-loket  > Aanvraag WOZ-beschikking (burger). Op basis van het aantal woningwaarderingspunten geldt een maximaal redelijke huur. De kale huur mag niet hoger zijn dan deze maximaal redelijke huur. Is hier sprake van dan wordt de huur automatisch aangepast.

De huurverhoging voor de woningen in de vrije sector

Voor de vrije sectorwoningen bedraagt het percentage huurverhoging 4,1%. Deze verhoging is volgens de in de huurovereenkomst afgesproken methode bepaald.

De huurverhoging voor de parkeerplaatsen en garages

Per 1 juli 2019 is eveneens de huur van parkeerplaatsen en garages verhoogd met de volgende percentages:

  • Garages worden met maximaal 3,6% verhoogd
  • Parkeerplaatsen worden met maximaal 1,6% verhoogd

Woningwaardering

Woningwaardering

In Nederland bepaalt een puntensysteem de maximale huurprijs. Hoe hoger het aantal punten, hoe beter de kwaliteit van uw woning.

Puntensysteem

Er worden onder andere punten gegeven voor:

  • de oppervlakte van de verschillende kamers en ruimtes;energielabel1
  • de WOZ-waarde;
  • het energielabel. Op www.zoekuwenergielabel.nl kunt u het energielabel van uw woning opvragen. Het is mogelijk dat het energielabel voor uw woning nog niet is vastgesteld. Dan wordt het bouwjaar van uw woning als uitgangspunt genomen;
  • de voorzieningen in de woning.
Maximale huurprijs

Alle punten bij elkaar opgeteld vormen het puntentotaal voor uw woning. Elk puntentotaal heeft een maximale huurprijs. Jaarlijks stelt de overheid deze maximale huurprijs vast. Uw netto huurprijs mag niet uitkomen boven de maximale huurprijs die volgens het woningwaarderingstelsel voor uw woning geldt.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over woningwaardering, het puntensysteem en de maximale huur op de website van de Huurcommissie www.huurcommissie.nl.

Huren

  • IK HUUR een woning
    • Reparatie en onderhoud
    • Huren
      • Algemene Huurvoorwaarden
      • Alles rond de huur
      • Medehuurderschap
      • Verzekeringen
      • Huurdersvereniging ARGOS
    • Leefbaarheid
    • Opzeggen en verhuizen
    • Klachten
  • IK ZOEK een huurwoning
  • IK ZOEK een koopwoning
  • Mijn Rondom Wonen

Openingstijden

Kantoor, bezoektijden:

maandag t/m vrijdag 8.00 – 12.00 uur

Bezoek in de middag: alleen op afspraak

Telefonisch: (015) 362 05 20

storingsmelding en reparatieverzoeken:
maandag t/m vrijdag 8.00 – 12.00 uur

Buiten deze uren, weekenden en feestdagen:
alleen spoedeisende storingen via onze externe meldkamer

vragen over verhuur:
maandag t/m donderdag 8.00 – 16.30 uur
vrijdag 8.00 – 12.00 uur

24 uur per dag, 7 dagen per week:
website www.rondomwonen.nl
email info@rondomwonen.nl

 

Contactgegevens

Industrieweg 2
2641 RM Pijnacker

info@rondomwonen.nl

TELEFOONNUMMERS
Algemeen (015) 362 05 20
Klantencontacten (015) 362 05 20
Storingen/reparaties (015) 362 05 20

Reparatieverzoek

Blijf op de hoogte

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Rondom Wonen Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
© Copyright - RondomWonen
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest
Scroll naar bovenzijde

Deze site gebruikt cookies om onze formulieren te beveiligen tegen spam en om onze dienstverlening te verbeteren.

AccepteerLees meerWeiger

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visist to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacybeleid
AccepteerVerberg deze melding
Open Message Bar