Ik huur een woning
U huurt (of gaat een woning huren) van Rondom Wonen. Maar waar heeft u allemaal mee te maken? In dit hoofdstuk vindt u allerlei informatie over huren: waar bestaat de huurprijs uit, hoe moet ik betalen, hoe werkt huurtoeslag. En nog veel meer.
Waar bestaat mijn huur uit?
Iedere maand betaalt u huur voor uw woning. Het totale huurbedrag bestaat uit:
- de netto huur (of kale huur)
- de servicekosten
- alleen bij een collectieve verwarming: een voorschotbedrag verwarming en/of warm water
De netto huur en de servicekosten (en indien van toepassing het voorschotbedrag verwarming) samen is de bruto huur. Dit is het bedrag wat u maandelijks betaalt.
De netto huur betaalt u voor het gebruik van uw woning. Dit is het bedrag waarover wij de jaarlijkse huurverhoging berekenen.
Servicekosten
Rondom Wonen levert ook diverse diensten waarvoor servicekosten worden berekend. Het gaat om diensten die door ons worden geleverd omdat bewoners deze niet, of lastig, zelf kunnen verzorgen. Deze diensten zorgen ervoor dat u prettig kunt wonen.
Te denken valt bijvoorbeeld aan de glasverzekering of het schoonhouden van de gemeenschappelijke ruimten in flats. De kosten van deze diensten brengen wij bij u als bewoner in rekening. Woningen met veel gemeenschappelijke voorzieningen, zoals flats, hebben over het algemeen meer bijkomende servicekosten dan eengezinswoningen.
Bewoners van flatgebouwen betalen maandelijks een voorschotbedrag voor het schoonhouden van portiek en trap, voor gebruik van elektriciteit van liften en gemeenschappelijke verlichting.
Glasverzekering
Iedere huurder bij Rondom Wonen is verzekerd tegen glasschade en betaalt deze premie maandelijks in de servicekosten.
De servicekosten zijn niet voor iedere huurder hetzelfde
Dat hangt af van de voorzieningen in uw gebouw. Jaarlijks (per kalenderjaar) worden de servicekosten met de huurder verrekend met de daadwerkelijke kosten. De servicekosten zijn onderdeel van uw huurovereenkomst. U kunt de servicekosten daarom ook niet opzeggen. Door het tekenen van de huurovereenkomst bent u met de servicekosten akkoord gegaan.
Let op: servicekosten en een Service Abonnement zijn twee verschillende dingen
Servicekosten maken deel uit van uw huurovereenkomst en gelden voor een heel portiek of complex met appartementen. Een Service Abonnement is geen vast onderdeel van uw huur.
Als u kiest voor een Service Abonnement voeren wij allerlei onderhoudsklusjes in de woning voor u uit. U betaalt hiervoor € 6,00 per maand.
Voorschot verwarming en/of warm waterlevering
Naast de servicekosten betaalt u (alleen bij een collectieve verwarmingsinstallatie) een voorschotbedrag voor de verwarming en/of warm waterlevering. Dit wordt jaarlijks (per kalenderjaar) op individueel verbruik afgerekend.
Hoe betaal ik de huur?
Iedere maand moet u huur betalen. In de huurovereenkomst staat dat u de huur vóór de eerste van de maand moet betalen. U kunt de huur op verschillende manieren betalen:
1 – Een automatische incasso
Voor uw en ons gemak kiezen wij bij voorkeur voor een automatische incasso. De huur wordt dan maandelijks automatisch op de 1e van de maand afgeschreven. Wilt u ons machtigen? Vult u dan het machtigingsformulier in. Een automatische incasso kunt u op ieder moment stop zetten. Huurt u ook een parkeerplaats of garage? Dan moet u daar apart een machtigingsformulier voor invullen.
Machtigingsformulier huurders Rondom Wonen
Machtigingsformulier huurders ’t Hofland
Wijzigt uw bankrekeningnummer?
Dan moet u een nieuwe machtiging afgeven voor de automatische incasso!
2 – Zelf overmaken
Naast een automatische incasso kunt u ook kiezen om maandelijks zelf de huur aan ons over te maken op bankrekeningnummer NL77 RABO 0142 8080 83.
Huurt u woonruimte in ’t Hofland? Dan is het rekeningnummer NL50 RABO 0319 0548 53.
Vermeld bij het overmaken van de huur altijd uw adres en de maand waar de huurbetaling voor bedoeld is! Huurt u naast een woning ook een garage of parkeerplaats? Dan de huren graag in twee gescheiden betalingen aan ons overmaken.
3 – Betalen via Ideal
Via mijn.rondomwonen.nl kunt u maandelijks de huur betalen via Ideal.
4 – Pinnen aan de balie van ons kantoor
Wij zijn iedere werkdag van 8.00 tot 12.00 uur geopend. U kunt de huur tijdens deze openingstijden bij ons pinnen. Voor uw veiligheid en die van onze medewerkers nemen wij geen contant geld in ontvangst. Ook accepteren wij geen creditcards.
Wat moet ik doen als ik de huur niet kan betalen?
Kunt u de huur niet (op tijd) betalen? Laat dit dan zo snel mogelijk aan ons weten. In overleg kunnen wij een betalingsregeling treffen.
Betaalt u de huur niet op tijd, dan ontvangt u binnen twee weken na de eerste van de maand een herinnering. Betaalt u de herinnering niet? Dan loopt u het risico dat wij de vordering overdragen aan de deurwaarder. De extra kosten zijn voor uw rekening.
In het uiterste geval vraagt Rondom Wonen de kantonrechter om de huurovereenkomst te beëindigen. U moet dan uit uw woning. Zowel voor u als voor ons een vervelende situatie die we liever voorkomen. Neem daarom in geval van betalingsproblemen meteen contact met ons op.
Meer betaalachterstanden? Vraag advies en hulp
Als u meerdere achterstanden heeft, kunt u voor advies en hulp terecht bij schuldhulpverlening van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. U kunt een afspraak maken via de website van de gemeente (www.pijnacker-nootdorp.nl) of telefonisch via telefoonnummer 14015.
Woont u in Rotterdam? Neemt u dan contact op met de gemeente Rotterdam (via Vraagwijzer Rotterdam).
SchuldHulpMaatje
Alles wat SchuldHulpMaatje doet is erop gericht om mensen met (dreigende) schulden vroegtijdig te bereiken en hulp te bieden via internet en met getrainde vrijwilligers, die deskundig en op persoonlijke wijze kunnen helpen naar een schuldenvrij leven.
Begeleiding in gedragsverandering en financiële zelfredzaamheid staan daarbij centraal. meer informatie wat SchuldHulpMaatje voor u kan betekenen vindt u op www.schuldhulpmaatje.nl.
Huurtoeslag
Misschien heeft u recht op huurtoeslag. Voor de meest actuele informatie over de huurtoeslag, kunt u kijken op www.toeslagen.nl of bellen met de Belastingtelefoon: 0800 – 0543 (gratis).
Huurtoeslag
Uw huur is te hoog in verhouding tot uw inkomen? Dan komt u misschien in aanmerking voor huurtoeslag. U vraagt huurtoeslag aan bij de Belastingdienst.
Kan ik huurtoeslag krijgen?
Als u wilt weten of u recht heeft op huurtoeslag kunt u een proefberekening maken op belastingdienst.nl/toeslagen. U kunt voor advies ook bellen met de Belastingtelefoon: 0800-05 43.
Hoe vraag ik huurtoeslag aan?
Huurtoeslag vraagt u aan via belastingdienst.nl/toeslagen. U kunt ook gratis bellen met de Belastingtelefoon: 0800-05 43. Houd uw Burgerservicenummer bij de hand. Dit nummer staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs.
Hoe ontvangt ik de huurtoeslag?
De Belastingdienst keert uw huurtoeslag uit. U ontvangt het bedrag op uw eigen rekening.
Mijn inkomen is veranderd of de gezinssamenstelling is veranderd
Geef alle wijzigingen direct door aan de Belastingdienst via belastingdienst.nl/toeslagen of via de Belastingtelefoon 0800-05 43.
Door de jaarlijkse huurverhoging is mijn huur veranderd
Na de jaarlijkse huurverhoging, op 1 juli, wordt de huurtoeslag automatisch door de Belastingdienst aangepast. U hoeft dit dus niet zelf door te geven.
Wordt de huurtoeslag jaarlijks verlengd?
De huurtoeslag wordt jaarlijks per 1 januari automatisch door de Belastingdienst verlengd. U ontvangt dan in de voorafgaande maanden november of december van de Belastingdienst een verlengingsformulier waarop al uw gegevens vermeld staan. Controleer deze gegevens altijd. Indien deze gegevens fouten bevatten neemt u dan direct contact op met de Belastingdienst.
Als de gegevens kloppen hoeft u verder geen actie te ondernemen en is de huurtoeslag weer verlengd.
Kan ik hulp krijgen bij het aanvragen van huurtoeslag?
Ja, u kunt hiervoor contact opnemen met de Belastingtelefoon: 0800-05 43.
Huurverhoging
Per 1 juli 2019 vond weer de jaarlijkse huurverhoging plaats, rekening houdend met de wettelijke voorwaarden. Ook in 2019 maakte Rondom Wonen gebruik van de inkomensafhankelijke huurverhoging. Huurders ontvingen het voorstel Huurverhoging 2019 uiterlijk 30 april 2019.
Het inkomen ligt tussen € 0 en € 42.436 (in 2017)
Lag het inkomen in 2017 tussen € 0 en € 42.436, dan mag van de wet de huur met maximaal 4,1% verhoogd worden, met een gemiddelde huurverhoging van 2,6%. Maar Rondom Wonen hanteert, in samenspraak met de Huurdervereniging Argos, een gemiddelde huurverhoging van 1,6%. Bij het bepalen van de hoogte van het inkomen wordt gekeken naar het gezamenlijk huishoudinkomen over het jaar 2017, gerekend over het aantal personen dat per 1 juli 2019 staat ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie. Rondom Wonen houdt ook rekening met de hoogte van de huidige netto huur ten opzichte van de maximaal redelijke huur per 1 juli. In samenspraak met Huurdersvereniging Argos zijn de volgende percentages bepaald:
Percentage t.o.v. maximaal redelijk | huurverhogingspercentage |
86 tot en met 100% | 0% |
76 tot 86% | 0,7% |
66 tot 76% | 1,6% |
kleiner dan 66% | 4,1% |
Het inkomen vanaf € 42.436 (in 2017)
Lag het inkomen in 2017 boven € 42.436, dan mag de huur met maximaal 5,6% verhoogd worden. U ontvangt dan samen met het voorstel huurverhoging een verklaring van de Belastingdienst dat het huishoudinkomen in 2017 boven de inkomensgrens van € 42.436 lag. Bij het bepalen van de hoogte van het inkomen wordt gekeken naar het gezamenlijk huishoudinkomen over het jaar 2017, gerekend over het aantal personen dat op 1 juli 2019 staat ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie.
Heeft u inwonende kinderen die op 1 januari 2019 nog geen 23 jaar waren? Dan telt hun inkomen over 2017 tot € 20.108 niet mee.
Heeft minimaal één persoon de AOW-gerechtigde leeftijd of staan er 4 of meer personen op het adres ingeschreven? Dan vervalt de extra inkomensafhankelijke huurverhoging en ontvangt u alleen de regulier huurverhoging van maximaal 4,1% volgens bovenstaande tabel.
Hoe kunt u bezwaar maken bij een inkomensafhankelijke huurverhoging
Vanaf 1 juli 2019 is het niet meer mogelijk bezwaar te maken tegen de huurverhoging.
Wat zijn de gevolgen voor het betalen van de huur
De nieuwe huurprijs gaat in per 1 juli 2019. Indien u via een automatische incasso betaalt dan wordt het bedrag automatisch aangepast. Wanneer u de bank opdracht heeft gegeven om de huur maandelijks naar ons over te maken, is het belangrijk hen zo spoedig mogelijk van deze wijziging op de hoogte te stellen.
Betaalt u ook een voorschotbedrag voor de verwarming?
Dan vindt u op de huuraanzegging nog het oude voorschotbedrag. Een eventuele wijziging van het voorschotbedrag vindt u op de eindafrekening warmte over 2018.
De gevolgen voor de huurtoeslag
In het te betalen bedrag is geen rekening gehouden met de toegekende huurtoeslag. Ontvangt u nu huurtoeslag dan vraagt de Belastingdienst de gewijzigde huurbedragen voor het vaststellen van de huurtoeslag bij ons op. Het kan zijn dat de Belastingdienst deze gegevens niet kan verwerken. In dat geval kunt u een formulier ontvangen om de nieuwe huurgegevens door te geven. Let u erop dat dit altijd teruggestuurd moet worden!
De woningwaardering en maximaal redelijke huur
Iedere woning heeft een woningwaardering. In het stelsel worden onder andere punten gerekend voor de WOZ-waarde van uw woning. Woont u in de gemeente Pijnacker-Nootdorp dan kunt u de WOZ-waarde op vragen bij de gemeente via Mijn loket. Vervolgens kiest u Belastingzaken > WOZ-loket > Aanvraag WOZ-beschikking (burger). Op basis van het aantal woningwaarderingspunten geldt een maximaal redelijke huur. De kale huur mag niet hoger zijn dan deze maximaal redelijke huur. Is hier sprake van dan wordt de huur automatisch aangepast.
De huurverhoging voor de woningen in de vrije sector
Voor de vrije sectorwoningen bedraagt het percentage huurverhoging 4,1%. Deze verhoging is volgens de in de huurovereenkomst afgesproken methode bepaald.
De huurverhoging voor de parkeerplaatsen en garages
Per 1 juli 2019 is eveneens de huur van parkeerplaatsen en garages verhoogd met de volgende percentages:
- Garages worden met maximaal 3,6% verhoogd
- Parkeerplaatsen worden met maximaal 1,6% verhoogd
Woningwaardering
Woningwaardering
In Nederland bepaalt een puntensysteem de maximale huurprijs. Hoe hoger het aantal punten, hoe beter de kwaliteit van uw woning.
Puntensysteem
Er worden onder andere punten gegeven voor:
- de oppervlakte van de verschillende kamers en ruimtes;
- de WOZ-waarde;
- het energielabel. Op www.zoekuwenergielabel.nl kunt u het energielabel van uw woning opvragen. Het is mogelijk dat het energielabel voor uw woning nog niet is vastgesteld. Dan wordt het bouwjaar van uw woning als uitgangspunt genomen;
- de voorzieningen in de woning.
Maximale huurprijs
Alle punten bij elkaar opgeteld vormen het puntentotaal voor uw woning. Elk puntentotaal heeft een maximale huurprijs. Jaarlijks stelt de overheid deze maximale huurprijs vast. Uw netto huurprijs mag niet uitkomen boven de maximale huurprijs die volgens het woningwaarderingstelsel voor uw woning geldt.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie over woningwaardering, het puntensysteem en de maximale huur op de website van de Huurcommissie www.huurcommissie.nl.